BIOFEEDBACK: HET LICHAAM LIEGT NIET

Bij veel intakes gebruik ik biofeedback-metingen om te kijken in hoeverre de klachten en de zorgen invloed hebben op de fysieke toestand (en omgekeerd). Dit koppel ik aan de gegevens uit vragenlijsten en het lichamelijk onderzoek.  Door biofeedback kun je vaststellen in hoeverre het lichaam in rust ook tot ontspanning komt.

Biofeedback is  een uitstekend middel om aan u te leren om het lichaam meer te ontspannen. Voorbeelden hiervan zijn het leren verminderen van spierspanning (EMG), het verbeteren van hartslagvariatie (HRV) door ademhaling (hartcoherentie), of het verbeteren van de huidtemperatuur en verminderen van transpireren (nerveusiteit) door mediteren. Ook het adempatroon in rust is heel goed te beïnvloeden door gebruik te maken van biofeedback.

stressmeting

Doordat stress sporen achterlaat in het lichaam, in de vorm van overspanningssignalen, kun je via biofeedback goed stressmeting doen. Via een rustmeting en een mentale inspanningsmeting kan ik vaststellen hoe het verloop is van de ademhaling, hartslag, lichaamstemperatuur en zweetreacties en in hoeverre deze afwijken van normaal.

Het is dan eenvoudig vast te stellen of  het nemen van maatregelen noodzakelijk is. Maatregelen kunnen dan zijn: meer rust nemen, ademoefeningen doen, meditaties doen, meer sport etc.  Aan de hand van deze metingen kan ik u aangeven in hoeverre je het rustig aan kunt gaan doen of juist zaken kunt gaan stimuleren.

Lees ook deze blog

Zelf stress meten via de TPS