(15) Spier + Triggerpoint + Stress = pijn, pijn, pijn

Heb je al een tijd een hardnekkige pijn, bijvoorbeeld in de nek, schouder, bovenrug of arm (en hand)? Grote kans dat je een 'spierknoop'  of Triggerpoint hebt; een verharding rond de zenuw in je spier.Deze hangt samen met het (niet) gebruiken van de spier, de houding en zeker ook stress. 

Bij de minste geringste vorm van alertheid; aandacht voor de zaken om ons heen, vinden er reacties plaats in onze spieren. Deze reacties vinden onbewust plaats; de spier bereidt zich voor op actie; de spier spant zich nog niet aan.. Als de actie uit blijft zal de rust in de spier weerkeren, maar als je gestrest bent, dus in je hoofd onrustig blijft, zal dit minder snel gebeuren. Of niet. Veel stress telt bij elkaar op en op den duur ontwikkel je zo verhardingen in je spieren. 

'Spindle'  is spierspoel:trekt samen bij statische belasting

Spieren en spierspoeltjes
Onze spieren zijn ingenieuze organen, die zwaar onderschat worden in hun betekenis. Er is niet eens een medisch specialist die zich op de spieren richt. Mensen met een spierziekte komen terecht bij een neuroloog. De zenuwarts. Nu zitten er ook veel zenuwen in de spier; zoals de zenuwen naar en van de zintuigen die de positie van de spier 'bewaken' (de spierspoeltjes). Door deze spierspoeltjes weet je (onbewust) of de spieren op scherp staan en in welke positie. Echter als de actie uitblijft dan verslapt dit weer. Of, en dat komt tegenwoordig veel voor, de spier blijft in een alerte maar passieve toestand! Dit gebeurt bijvoorbeeld achter de computer, maar ook bij stress; je geest is scherp, en daardoor ook de spierspoetjes, maar er gebeurt verder weinig.. Op den duur leidt dit tot spierknopen of triggerpoints. Deze triggerpoints ontstaan ook bij het lang dragen van een tas of rugzak, of bij het heel lang wandelen (zeker als je dat niet gewend ben).

Myofaciale Triggerpoints
Triggerpoints zijn zeer veel voorkomende oneffenheden in spieren (eigenlijk op het grensvlak van de spier en het bindweefsel om de spier heen) welke veel pijnklachten kunnen veroorzaken. Zo zijn triggerpoints verantwoordelijk voor vrijwel alle pijn bij spanningshoofdpijn, nek/schouderpijn en RSI of KANS. Maar ze spelen ook een grote rol bij schouderklachten, rugklachten en klachten in de bil. 

Triggerpoints worden vaak over het hoofd gezien door medici, omdat ze hier niet in opgeleid worden. Zo kun je maanden, zelfs jaren rondlopen met onverklaarde chronische pijn. En dat terwijl de meeste pijn door triggerpoints goed is te verhelpen (al is het soms pijnlijk).  Ik zelf gebruik hierbij mijn handen als belangrijkste instrument. Tegenwoordig pakt men de triggerpoints ook aan met acupunctuurnaalden. Er zijn goede resultaten beschreven! Met de handen werken heeft als voordeel dat je ook de spierdoorbloeding goed op gang kan helpen..

Het verhelpen van triggerpoints lukt pas goed als je ook de spier beter gaat gebruiken; je moet ook oefeningen gaan doen, een betere (werk)houding ontwikkelen en/of meer gaan ontspannen. Zie verder de video.

Pijn, zeurende pijn
Niet iedere spierverharding of triggerpoint doet pijn. Veel mensen hebben triggerpoints zonder daar last van te hebben. De pijn lijkt samen te hangen met enerzijds de duur van de belasting (b.v. werkhouding) én van de mate van alertheid of het stressniveau. Ook vermoeidheid (lange reis, gebrek aan slaap) kan de gevoeligheid van de spieren vergroten. En dan zijn er nog subjectieve verschillen, zoals de mate van aandacht voor deze pijn. De pijn kan echter wel heel hevig zijn en vooral zeurend van karakter. Het speelt een rol bij spanningshoofdpijn, RSI, schouderpijn en veel rugpijnen.
Let wel: de aanwezigheid van een triggerpoint is goed vast te stellen en bij een goed onderzoek is duidelijk te maken of de triggerpoint echt actief is dan wel 'slapend'. Maar als je echt van deze pijn af wilt en voor langere tijd dan moet je ook kijken naar de oorzaken; de houding, het gebrek aan beweging, vermoeidheid en zeker ook de mate van stress.