(16) Hoeveel rek zit er (nog) in jou?

Ik schreef eerder over stress, burnout en RSI-klachten bij het werk. De overeenkomst bij deze ongemakken is de afname in je rekbaarheid. 'De rek is eruit'  zeggen we dan. Bij Burnout zou het dan gaan om figuurlijke rek. Bij RSI om letterlijke rek. In de praktijk zit er overlap in de letterlijke en figuurlijke rek.

Wat gebeurt er met je rekbaarheid bij stress?
Rekbaarheid is in alle gevallen het vermogen om een stuk mee te 'veren'  met belasting. Na de belasting komt alles weer in de ruststand. Bij veel geluid kunnen je trommelvliezen een tijdlang de trillingen opvangen; bij hardlopen kunnen bijvoorbeeld je enkelbanden een tijdlang de schokken opvangen en weer omzetten in energie; bij mentale belasting ben je een tijdlang in staat om informatie op te nemen en te verwerken. Maar bij al deze voorbeelden en meer, is de rek er een keer uit. Dat wat oneindig lang door leek te kunnen gaan bereikt z'n grens. En dan kom je na de belasting niet, of niet meer zo makkelijk in de ruststand.

Klachten
Als de rek eruit is en dus herstel na de belasting niet meer zo vanzelfsprekend is gaan er ongemakken optreden. Als je dan geen rust neemt of iets anders gaat doen kunnen er serieuze klachten gaan optreden. Dit loopt uiteen van gescheurde enkelbanden tot tinitis (trommelvlies) tot flinke vermoeidheid en hevige concentratieproblemen. Dat hangt er maar vanaf waar bij jou de nadruk heeft gelegen.

Overigens is er meestal ook sprake van grensoverschrijdende overbelasting: te veel stress achter de computer leidt ook tot verzwakking van de gewrichtsbanden of prikkelbaarheid en concentratieverlies. Zo werkt dat nu eenmaal bij de mens. Denk maar aan het minder worden van je weerstand bij vermoeidheid.

De spieren
In het bijzonder wil ik hierbij nog even aandacht vragen voor de spieren. Zeer rekbaar weefsel, maar ook sterk onder invloed van mentale processen. De spieren zijn rechtstreeks verbonden met ons alertheidscentrum in de hersenen. Bij iedere mate van mentale inspanning treedt er een zekere mate van (voor)spanning op in het spierweefsel. Deze (voor)spanning leidt op den duur tot het gaan vastzitten van een deel van de spier; er treden 'spierknopen'  op.  Deze 'spierknopen'  of triggerpoints zijn vermoedelijk verantwoordelijk voor heel veel van de pijn die je voelt in nek, schouder of arm.

Bij veel statisch werk met de armen (wel aanspaning, maar geen beweging) wordt dat dan RSI of CANS. Op bovenstaand plaatje uit mijn boek zie je de meest voorkomende pijnplekken.

Webinar
Op 10 december hou ik een webinar over RSI in relatie tot concentratie en stress. Ik leg dan meer uit over bijzondere functies van onze spieren en waarom deze zo slecht tegen eenzijdige arbeid kunnen.. Maar ook waarom de spieren ook zo sterk reageren op stress en perfectionisme.
In dit webinar ga ik ook een toelichting geven op het programma RSIstop dat ik begin volgend jaar ga starten, met veel tips, oefeningen en ontspanning.

Je kunt je hier opgeven voor dit webinar.

Hier ook alvast wat meer informatie over het RSIstop-programma

Stretching of yoga via Beweging.TV
Je spieren rekken helpt dus ook niet alleen tegen verstijfde spieren, maar ook om tot rust te komen en je lijf weer eens lekker te voelen.. Dat verklaart dan ook de populariteit van yoga op dit moment. Op www.beweging.tv vind je veel rek- en yogaoefeningen voor thuis.

Jip Driehuizen