(8) Mindful op vakantie

Op vakantie gebeurt er bij de meeste mensen iets opmerkelijks; ze gaan leven bij de dag, zijn veel minder bezig met hun (recente) verleden en (nabije) toekomst, ze kijken meer om zich heen en laven zich ook anderszins aan nieuwe indrukken. En dat scheelt een hoop. Er wordt geen nieuwe stress opgebouwd en de ingrediënten om nog bestaande spanningen af te bouwen zijn aanwezig. In de vakantie wordt er –als het goed is- meer ontspannen, minder gepiekerd en meer bewogen.

Maar als de overspanning al flink heeft toegeslagen zal dat proces langer duren dan normaal. En de wifi-hotspot kan flink roet in het eten gooien.

Gaat de stress mee of blijft de stress thuis tijdens de vakantie?
De stress zoals je deze in je lichaam hebt opgebouwd neem je wel degelijk mee op vakantie. In meer of mindere mate hebben we dat allemaal. Daarvoor ga je immers op vakantie. In het gunstigste geval pas je je snel aan, aan de omstandigheden. Je gaat steeds meer in het ‘nu’ leven. De stress in je lijf gaat duidelijk zakken, je kunt weer meer lachen en de mentaliteit van ‘we zien wel hoe het loopt’ krijgt meer de overhand.

De stress in je lichaam kan afnemen omdat de omgevingsstress, na de eerste hectische vakantiedagen, is verdwenen. Geen deadlines, geen nare collega’s, je stelt jezelf geen hoge eisen meer, je kunt wakker worden op je gevoel en je hoeft niet ieder moment je mail te lezen. Je bent opeens veel meer bezig met dagelijkse zaken.

Maar, zoals gezegd, als je op vakantie gaat vanuit een flink overspannen toestand zal dat wat meer moeite kosten. De concentratie is immers aangetast, je bent meer prikkelbaar, piekert je suf over je werk of andere zaken, je spieren zijn gespannen en je bent erg moe.  Als je op vakantie inderdaad goed bij de dag leeft zal je stemming snel verbeteren, en dat is misleidend, want een hoop opgebouwde lichaamsspanning heeft meer tijd nodig. Hou je ambities voor de vakantie, zeker in het begin, daarom beperkt. Rust veel uit en lees lekkere boeken.

 Het gevaar van wifi
Door de alom aanwezigheid van wifi is het gevaar groot dat je jezelf tóch gaat confronteren met werk, nieuws of de wetenswaardigheden van anderen. Een vakantieoord is tegenwoordig niet volwaardig als er geen wifi is. Voor het echte vakantiegevoel en de goede gevolgen hiervan is wifi een groot gevaar. Mensen die voortdurend bezig zijn om hun vakantiefoto’s op Facebook te zetten en dergelijke zijn eigenlijk niet op vakantie. Immers wil je dan ook bijhouden hoeveel mensen jouw liken of reageren.

De focus op je smartphone, de signalen die deze voortdurend afgeeft en de impact van de boodschappen maken je weer meer alert en halen je aandacht weg uit het hier-en-nu. Zeker als je je mail gaat lezen.

Niet doen.

Op vakantie-zijn raakt aan mindful-zijn
Als je de verleiding van (al te veel) wifi weet te weerstaan kun je vrij gemakkelijk van de vakantie een ‘mindful’ gebeuren maken. Een goede vakantie kent veel elementen  van wat ‘mindful-zijn’ kenmerkt, zoals leven in het hier en nu, momenten beleven waarop even niets hoeft, niet streven naar een hoger doel, het accepteren van de situatie en niet (negatief) oordelen over de dingen die je mee- en doormaakt. Als je het zou meten zul je vaststellen dat je ademhaling rustiger wordt en je hartslag lager.

Het vakantie-gevoel trainen via mindfulness
Als je merkt dat je moeite hebt met het oproepen van je vakantiegevoel tijdens je reis dan zou je kunnen overwegen eens een mindfulness-training te doen. Beter en sneller ontspannen, het loslaten van gedachtes (zelfs als er problemen zijn) en je aandacht richten op ‘Nu’ kun je namelijk aanleren (zoals je het ooit hebt afgeleerd).

Misschien is het voor de vakantie van dit jaar te laat, maar op 2 september hou ik een kosteloze online ‘webinar’ over mindfulness en stress en op 21 september een live workshop.

Wil je nu direct al meer weten over onbekommert op vakantie gaan? Wellicht is dit boek iets voor je: De Kunst van het vakantievieren van Jessica Bloom (ik ken het boek zelf niet, maar de recensies waren wel aardig).

Op de website over psychische gezondheid hebben ze zelfs een aantal vragenlijsten om je vakantiegevoel te testen:

Het mooiste is als je (eventueel ná de vakantie) leert om dit vakantiegevoel ook op te roepen als je (weer) thuis bent.

Fijne vakantie!