Meer over: 

'ease your body and ease your mind'

Is er teveel spanning in je leven, te weinig of te eenzijdig beweging en begin je daarvan de gevolgen te merken? Je kunt altijd de balans herstellen. Bij mij begint dat met een intake, waarbij ik in kaart zal brengen waar de fysieke klachten vandaan komen en in hoeverre mentale en emotionele factoren hier op inspelen.

De therapie die ik voorsta is gericht op zowel de oorzaak van je klachten (het werk, gewoontehouding, stress of een bepaalde aanleg) als op de gevolgen ('triggerpoints' in de spieren, veranderde ademhaling, gejaagdheid..).. Ook ga ik na waarom de klachten niet overgaan, waar je dat wel zou verwachten.  Het is van belang hierbij te kijken naar de rol van het lichaam én van de geest. Ik probeer bij iedereen het centrale 'pijnpunt' te vinden en bouw mijn therapie op aan de hand van uitleg en (meestal) een combinatie van in- en ontspanning, waarbij ook de 'mindset' van belang is: hoe denk je nu over je klachten, hoe denk je nu over je spanningen en hoe kun je zelfs deze gedachtes verbeteren.

Bij mijn therapie maak ik gebruik van een vijftal 'troeven':

  1. Mijn ervaring: ik ben nu meer dan 30 jaar fysiotherapeut (en ook arbeidstherapeut en ontspanningstherapeut) en ik voel vrij snel aan waar 'm de kneep zit (om maar even in mijn vakjargon te blijven). Hardnekkige klachten kennen wel degelijk een kenmerkend patroon; je moet dit alleen kunnen vinden en doorbreken. Verder kan ik precies aangeven wanneer je minder moet gaan doen en wanneer juist meer.
  2. Ik maak gebruik van spannings- en stressmeting via biofeedback. Dit geeft mij en jou veel inzicht in de relatie tussen het dagelijks leven en je klachten, tussen lichaam en 'geest', maar geeft ook inzicht in wat je ertegen kunt doen. In veel gevallen zal ikhet doen van ademoefeningen stimuleren.
  3. De aanpak van 'Triggerpoints' (spierknopen) via manuele technieken, massage en oefeningen.  Therapeutische massage beschouw ik als een belangrijk therapiemiddel. Het is bijvoorbeeld heel belangrijk gebleken bij de aanpak van RSI
  4. Je aanspreken om ook gebruik te maken van de kracht van de 'geest';  als een placebo mensen beter kan maken dan kun je dat ook bij jezelf oproepen. Uit de mindfulness haalde ik hier onder meer enkele technieken.
  5. Het gebruik van ehealth: Het doen van oefeningen (meer bewegen of ontspannen) is meestal onontbeerlijk voor een bestendig resultaat. Ik maak gebruik van eHealth. Vrijwel alle oefeningen en bewegingen die ik adviseer heb ik verfilmd en staan op www.beweging.tv. (zie film hieronder). Op mijn bladzijde over ehealth kun je een aantal vragenlijsten vinden waarmee je je klachten kunt evalueren (en alvast de nodige feedback krijgt).

Beweging.TV: intro film en 'Bewegen is Leven' film

Beweging.tv is ook toegankelijk zonder dat je cliënt bent van mijn praktijk. Op dit moment is het nog mogelijk om je in te schrijven voor een maand gratis deelname.