Hyperventilatie? De cirkel doorbreken!

  • leer begrijpen wat er aan de hand is (brein, emoties en lichaam)
  • hoe je dit op korte termijn kunt beïnvloeden en
  • hoe je op termijn weer kalmer kunt worden

Om de circel van spanning, angst en niet goed meer kunnen ademen te doorbreken leer ik je wat er precies aan de hand is én de juiste oefeningen (en adviezen), waarmee je tijdens paniek en op rustigere momenten mee aan de slag kunt.

In mijn praktijk kan ik dit nader onderzoeken via een biofeedback-test.  Dit gaat jou zeker helpen om meer controle over de adem, en daarmee je angst te krijgen. De behandelingen worden vergoed als je een aanvullende verzekering hebt!

meer grip op je lijf is meer grip op je angst

 

 

Na de test kun je eerst aan de slag gaan met ontspanningsoefeningen en het leren van geruststellende gedachtes.  Er zijn ook 'paniekoefeningen'. Daarna kun je veel hebben aan ademoefeningen, bewegingsoefeningen en meditatie.

Uiteraard is het ook van belang om aandacht te besteden aan de achterliggende stress. Al deze aspecten komen bij mijn behandeling aan de orde.

Bij hyperventilatie is (onder meer) het ademen ontregeld. Dit leidt tot een scala aan verschijnselen. Deze kunnen zelfs lijken op hartklachten, maar hebben daarmee niets van doen. Je kunt hier eens de hyperventilatie-vragentest doen of hieronder de adem-minuuttest.

Blog over angst en ademen

Voorbeelden

Nicole (32): "In verband met mijn beroep in de confectie moet ik regelmatig naar Azië vliegen.  Na een drukke periode kreeg ik plots last van vliegangst, waardoor ik ook echt mijn reizen ging annuleren.
Door een combinatie van rust en de ademoefeningen met Jip ben ik een heel stuk opgeknapt.  Aangesloten aan de biofeedback zijn we virtueel weer gaan vliegen (stapsgewijs) en nu durf ik de reis weer te maken (vaak met de stem van Jip via MP3-oefeningen in mijn oor)
Maartje (24): "Na het schrijven van mijn scriptie kreeg ik out of the blue opeens een paniekaanval. Ik kon mijn adem niet meer onder controle krijgen. Na wat kalmeringspillen ging het weer, maar ik hield last van duizeligheid, wazig zien en hartkloppingen (en een hele droge mond).  Ik heb gezien en geleerd dat mijn lichaam overspannen was. Door rustig sporten, ontspanningsoefeningen en praten ging dit na een paar weken (nou ja, iets meer dan een paar) weer helemaal beter. Het was prettig dat ik bij Jip hierover ook kon praten. Ik wilde al bijna stoppen met mijn master

 

Joke (61): Na erg veel drukte op school én een longontsteking hield ik maar last van kortademigheid en druk op de borst. Ik heb echt weer moeten leren om te ontspannen en te vertrouwen op m'n eigen ademhaling.  Nu heb ik na een aantal dagen voor de klas nog steeds wat last, maar ik heb daar geen angst meer bij.  Ik kan (meestal) mijn adem goed beïnvloeden. Gelukkig is het ook minder druk om het werk.
Van Jip heb ik vooral geleerd dat je echt tijd in jezelf moet investeren.

Korte video over ademhaling en ademoefeningen bij bijvoorbeeld Hyperventilatie