Algemeen

Spanning is het resultaat van externe ‘bedreigingen’ en intern reflecteren daarop (piekeren). Gespannenheid is het gevolg van een gebrek aan herstelmomenten.

Iedereen kan echter leren om (weer) beter te ontspannen, dus ook jij. Bijvoorbeeld door ademoefening of spierontspanning. Er bestaan zelfs oefeningen tegen piekeren. En ook goed gedoseerde lichamelijke inspanning leidt tot verbetering van fysieke en psychische gezondheid. Het mooie is dat ik je dit allemaal kan laten zien via de biofeedback. Zelfs in tijden van ‘bedreigingen’ is het mogelijk om de spanning te doorbreken.

Door het introduceren van de principes uit de mindfulness-trainingen in mijn therapie kan ik je nog beter  leren om zelf  meer invloed uit te oefenen op de gevolgen én de oorzaken van overspanning. Maar het is van belang in welk stadium van overspanning u zit. Veel  mensen beginnen tegenwoordig aan een mindfulness-training, terwijl ze eigenlijk nog heel erg onrustig zijn. Het doen van lange meditaties kan dan heel frustrerend zijn. Massages zijn dan misschien een beter middel; of ademoefeningen.

Na de intake met stress-assessment (diverse metingen) bepalen we samen welke ontspanningsmethodiek bij jou de meeste kans heeft.

Vrijwel alle bewuste ontspanningsoefeningen die ik toepas kunt u terugvinden op mijn oefenwebsite  www.beweging.tv

 http://www.beweging.tv

http://www.beweging.tv


BIOFEEDBACK: HET LICHAAM LIEGT NIET

Bij de meeste intakes gebruik ik biofeedback-metingen om te kijken in hoeverre de klachten en de zorgen invloed hebben op de fysieke toestand (en omgekeerd). Dit koppel ik aan de gegevens uit vragenlijsten en het lichamelijk onderzoek.  Door biofeedback kun je vaststellen in hoeverre het lichaam in rust ook tot ontspanning komt.

1415527242176.jpeg

Biofeedback is ook een uitstekend middel om aan u te leren om het lichaam meer te ontspannen. Voorbeelden hiervan zijn het leren verminderen van spierspanning (EMG), het verbeteren van hartslagvariatie (HRV) door ademhaling (hartcoherentie), of het verbeteren van de huidtemperatuur en verminderen van transpireren (nerveusiteit) door mediteren. Ook het adempatroon in rust is heel goed te beïnvloeden door gebruik te maken van biofeecback.


Massage

Er is steeds meer wetenschappelijk bewijs dat ‘gewone’ massage heilzaam zijn bij een scala van klachten, zoals bij rugklachten,  hetverminderen van de bloeddruk en het verminderen van angst.

Maar het verbeterd ook de alertheid en concentratie en verminderd stressgevoel op het werk.  Door massage verminderen de hoeveelheid stresshormonen in het bloed.

Ook de aanpak van spierknopen ofwel Myofaciale Triggerpoints is ruimschoots bewezen. De meeste klanten bij wie ik dit toepas reageren met uitspraken als: jij bent nu de eerste die precies de vinger op de juiste plek legt.

Bij Hart Fysiotherapie kunt je ook een massage boeken voor  € 30 per half uur en aangeven waar je de nadruk op wilt leggen. Onze favoriete manier van masseren is de ‘deep tissue’-massage, waarbij we diep doordringen tot de gespannen spier. Soms moeten we hierbij ook de ‘triggerpoints’  (spierknopen) aanpakken, wat niet altijd pijnloos is of een emotionele ervaring kan zijn.

We verzorgen ook Massages op de werkplek.