RSI -aanpak: terugwinnen van vertrouwen in je lijf

Langdurige RSI is een spierziekte die ontstaat door een combinatie van overbelasting en aanleg. De pijn in je onderarmen, schouders en/of nek hangt samen met de triggerpoints of spierknopen aldaar.

Je kunt dit bestrijden door een combinatie van spier-bewustzijn (oefeningen en ontspanning), het leren doseren van de werkbelasting met ondersteuning van vaak stevige diepe (drukpunt) massages. Ik zal dit gepaard laten gaan van de nodige 'pep-talk', als dat nodig is omdat je het niet meer ziet zitten met je werk e.d...

Sedert het begin van de jaren 90 heb ik mij intensief in het fenomeen verdiept. Meer dan 30% van de werkende bevolking heeft nog steeds hinderlijke klachten aan nek- schouder, pols of handen. Bij laptopwerkers is dat zelfs ca 50%,

In de loop van de afgelopen 20 jaar zag ik 1000en mensen met deze problemen in mijn praktijk en op hun werkplek.

In 2002 verscheen mijn boek 'Omgaan met RSI' dat ik schreef samen met de psycholoog Carien Karsen 

RSIboek

Mijn aanpak van RSI bestaat uit een aantal maatregelen:·       

  • Het in kaart brengen van alle pijnpunten, letterlijk en figuurlijk (bijvoorbeeld deze vragenlijst)
  • Een analyse van de ‘Triggerpoints’ (in je spieren), waar ze zitten en waarom ze daar zitten
  • Je oefeningen leren, waarmee je de kwaliteit van de spieren en bewegingen gaat verbeteren, je een beter lichaamsgevoel krijgt, meer ontspanning, maar ook wat meer bsiskracht en een betere houding (met behulp van mijn website www.beweging.tv)
  • Je helpen om deze oefeningen regelmatig te blijven doen
  •  Het aanpakken en ontspannen van de ‘triggerpoints’ (Triggerpoint-release)
  • Adviezen en concrete maatregelen om de werkplek te verbeteren
  • Aanleren van ontspanning ondanks pijn; bijvoorbeeld door ook meer ontspannen te leren denken over chronische pijn

Ik wil je op weghelpen naar goede zelfzorg en dat houdt niet zozeer in dat je de mankementen in je lichaam wegpoetst en dat je ‘psyche’ in orde wordt gebracht, maar dat er een betere balans ontstaat tussen inspanning en (echte) ontspanning. Dat je beter leert omgaan met de aanleg die je hebt en hier op een ontspannen manier mee om leert gaan.