Stressmanagement: (her)leren ontspannen

De basis voor mijn aanpak van overspannenheid is de ‘heilige drie-eenheid’: meer ontspannen, beter bewegen, minder piekeren.

Stressmanagement kan uitkomst bieden als je door het bos (werkdruk, andere problemen, klachten) het bos (wat voor jou nu het beste is) niet meer kan zien. Als je merkt dat je door het werk of andere omstandigheden wordt geleefd en als je tevens erg moe bent, last hebt van concentratieproblemen, huilbuien, slaapklachten, spierpijnen, hartkloppingen en angst of somberheid kun je aannemen dat je overspannen bent.  Geest en lichaam hebben meer hersteltijd nodig.

Door mijn achtergrond als fysiotherapeut én coach kan ik je helpen bij de verschillende aspecten van deze overspannenheid.  Het is van belang dat je snel inzicht krijgt in deze klachten en hoe je daar het beste mee kunt omgaan.. 

Afspraak maken?Klik hier

Onderdelen van de behandeling
Uitgangspunt bij mijn stressmanagement  is dat de chronische stress/burnout weliswaar te maken heeft met psychosociale gebeurtenissen, maar inmiddels sterk lichamelijk verankerd is en een eigen leven is gaan leiden. Leren kijken en luisteren naar het eigen lichaam, maar ook naar de gedachten die je hebt over je klachten en de sociale werkelijkheid is van belang voor herstel. Je eigen gedachten kunnen namelijk een behoorlijk struikelblok vormen en onnodige irritaties oproepen. Toegeven aan je kwetsbaarheid van dit moment en deze accepteren is de basis voor het herstel.

  • stress-assessment met metingen (biofeedback) en vragenlijsten
  • in kaart brengen van de belangrijkste belemmeringen voor herstel
  • bespreken dagindeling en omgaan met de overspanning (waaronder communicatie met de omgeving)
  • ademtherapie
  • verbeteren van inzicht in je eigen persoonlijkheid en de sterke kanten hierbij en de valkuilen..
  • zo nodig slaapcursus
  • zo nodig aanpak spierspanning (oefeningen en massage)
  • oefeningen voor diepe ontspanning
  • adviezen en begeleiding bij beter bewegen
  • basis mindfulness-oefeningen (eventueel deelname aan mindfulnesscursus)
  • specifieke coaching gericht op verminderen van piekeren
  • last-but-not-least: waardebepaling van prioriteiten in je leven (beschik jij over je eigen leven of beschikt het leven jou?)

Het gaat er vooral om dat je (weer) leert om dingen te laten en jezelf te worden; vat te krijgen op de , inmiddels ontregelde, processen in lichaam én geest.

Wil je ook mijn e-book lezen 'Over Spanning'? Schrijf je dan hier in.

Verschillende vormen van overspanning
Overspanning wordt niet altijd (op tijd) herkend. Het kan zich bij verschillende personen ook op een verschillende manier openbaren. Hyperventilatie, spanningshoofdpijn, hartkloppingen, (extreme) vermoeidheid, rug- en nekpijn, inslaap- of doorslaapproblemen, benauwdheid, angststoornis, somberheid en piekeren kunnen allemaal sterk samenhangen met overspanning.

Daarom is het ook nodig bij de intake goed na te gaan waar jij nu staat en welke kant het op moet voor het herstel.

Hyperventilatie: zie deze pagina

Burnout (zie ook deze pagina)
Burnout is een specifieke toestand van overspannenheid die ervoor zorgt dat je niet meer (goed) kunt werken en daar ook helemaal geen interesse meer in hebt... Een alles overheersende vermoeidheid, prikkelbaarheid, onverklaarde angsten, strakke en pijnlijke spieren, verlies aan concentratie en emotionele labiliteit kunnen hiervan de signalen zijn.

Door de roofbouw word je fysiek, emotioneel én mentaal kwetsbaarder: ‘overspannen’.  Systemen in je lichaam slaan op hol of raken uitgeput, wat blijkt uit een teveel of juist tekort aan stresshormonen. Dit wordt door veel medici niet altijd opgemerkt!

Een burnout wordt gezien als een psychosociale aandoening.  Dit doet echter geen recht aan de werkelijkheid.  Een burnout is evengoed een fysieke ontregeling, een 'blessure' die tijd nodig heeft om te herstellen en waarbij veel aandacht nodig is voor het lichaam. Vandaar dat een gespecialiseerde fysiotherapeut hier ook heel goed mee uit de voeten kan.

Meer over de achtergrond/filosofie van mijn behandeling zie deze pagina…

Vergoeding
Stressmanagement kan ik deels als fysiotherapie declareren, maar de volledig begeleiding met de biofeedback-metingen en online vragenlijsten is uitgebreider dan fysiotherapie. De intake kan ik sowieso doen via de zorgverzekeraar (als je aanvullend bent verzekerd). Daarna kan ik aangeven wat nodig is.