IN-EN ONTSPANNING

Is er teveel spanning in je leven, te weinig of te eenzijdige beweging en begin je daarvan de gevolgen te merken? Je kunt altijd de balans herstellen.

De therapie die ik voorsta is gericht op zowel de oorzaak van je klachten (het werk, gewoontehouding, stress of een bepaalde aanleg) als op de gevolgen. Ook ga ik na waarom de klachten niet overgaan, waar je dat wel zou verwachten.  Ik probeer bij iedereen het centrale 'pijnpunt' te vinden en bouw mijn therapie op aan de hand van uitleg en (meestal) een combinatie van in- en ontspanning.

Bewegen en ontspannen via internet

Het doen van oefeningen is hierbij meestal onontbeerlijk voor een bestendig resultaat. Vrijwel alle oefeningen en bewegingen die ik adviseer heb ik verfilmd en staan op www.beweging.tv.


RSI EN ANDERE PIJN

Heb je last van een zeurende, hardnekkige pijn (en/of tintelingen) in de nek, de schouder, tussen de schouderbladen en/of in de arm of hand? Grote kans dat er sprake is van ‘spierknopen’ als gevolg van werk en werkdruk. Men is dit RSI of KANS gaan noemen.

De aanpak van RSI (KANS) bestaat uit een combinatie van:

·         Aanpak van de triggerpoints
·         Actieve oefeningen, zoals rekoefeningen
·         Werkplek- en werkwijzeadviezen
·         Spierspanningsmeting en –ontspanning via EMG (‘myfeedback’)
·         Ademoefening
·         Pijnmanagement 

De aanpak van triggerpoints en pijnmanagement kunnen tevens erg behulpzaam zijn bij:

·         Spanningshoofdpijn (en migraine)
·         Rugpijn
·         Pijn in de bilstreek
·         Fibromyalgie


Burnout en andere stress

Stress is gezond tot het teveel wordt. Dat laatste heb je vaak (te) laat in de gaten. Vermoeidheid, prikkelbaarheid, onverklaarde angsten, strakke en pijnlijke spieren, verlies aan concentratie en emotionele labiliteit kunnen hiervan de signalen zijn.

Door de roofbouw word je fysiek, emotioneel én mentaal kwetsbaarder: ‘overspannen’.  Systemen in je lichaam slaan op hol of raken uitgeput, wat blijkt uit een teveel of juist tekort aan stresshormonen. Dit wordt door veel medici niet altijd opgemerkt!

De basis voor mijn aanpak van de overspannenheid is de ‘heilige drie-eenheid’: meer ontspannen, beter bewegen, minder piekeren.

De belangrijkste klacht bij overspanning, burnout, slapeloosheid en dergelijke is vermoeidheid. De aanpak die ik voorsta bij het aanpakken van vermoeidheid en overspannenheid vat ik samen onder de term ‘Energiemanagement’. Dit is het totaal aan maatregelen dat nodig is om de balans te herstellen (wat meer inhoud dan rust nemen).

Meer over de achtergrond/filosofie van mijn behandeling zie deze pagina

 Waar nodig werk ik samen met psychologen én met PELS, instituut bij aandachtsstoornissen.