Chronische pijn

Over (chronische) pijn is heel veel geschreven en er is heel veel onderzoek naar gedaan. Bottleneck is namelijk dat pijn niet altijd is wat het lijkt te zijn. Dat wil zeggen dat bepaalde afwijkingen die waarneembaar zijn met het blote oog of via röntgenfoto's of via andere technieken NIET altijd leiden tot pijn. Tegelijk zijn er veel mensen met aanhoudende pijn bij wie er niets te vinden is. De relatie tussen afwijking en pijn is lang niet altijd aanwezig. 

Over (chronische) pijn maakte ik de volgende film: (klik op plaatje)

Als pijn al langer aanwezig is dan 6 tot 10 weken kunnen de volgende maatregelen nodig zijn om deze kwijt te raken (of in ieder geval dragelijk): Het totaal van deze maatregelen laat zich goed samenvatten onder de term pijnmanagment.

  • diagnose met uitleg
  • ontspanning tot je de pijn beter accepteert
  • bewegen! (bijvoorbeeld in de vorm van oefeningen)
  • leren je aandacht te verschuiven (bijvoorbeeld via meditaties)
  • massages (bijvoorbeeld trigger-pointmassages)

De combinatie van maatregelen maakt dat je er beter mee kunt omgaan, wat een voorwaarde is voor het minder worden van de pijn.

RSI en andere pijn

Heb je last van een zeurende, hardnekkige pijn (en/of tintelingen) in de nek, de schouder, tussen de schouderbladen en/of in de arm of hand? Grote kans dat er sprake is van ‘spierknopen’ als gevolg van eenzijdig werk en werkdruk. Men is dit RSI of KANS gaan noemen. De spierknopen zijn reëel aanwezig, maar de gevoeligheid hangt dus ook af van onrust in de zenuwbanen.

De aanpak van RSI (KANS) bestaat uit een combinatie van maatregelen. Meer ...

De aanpak van triggerpoints en pijnmanagement kunnen tevens erg behulpzaam zijn bij:

·         Spanningshoofdpijn (en migraine)
·         Rugpijn
·         Pijn in de bilstreek
·         Fibromyalgie