Spanning is het resultaat van externe ‘bedreigingen’ en intern reflecteren daarop (piekeren). Gespannenheid is het gevolg van een gebrek aan herstelmomenten.

Iedereen kan echter leren om (weer) beter te ontspannen, dus ook jij. Bijvoorbeeld door ademoefening of spierontspanning. Er bestaan zelfs oefeningen tegen piekeren. En ook goed gedoseerde lichamelijke inspanning leidt tot verbetering van fysieke en psychische gezondheid. Het mooie is dat ik je dit allemaal kan laten zien via de biofeedback. Zelfs in tijden van ‘bedreigingen’ is het mogelijk om de spanning te doorbreken.

Door het introduceren van de principes uit de mindfulness-trainingen in mijn therapie kan ik je nog beter  leren om zelf  meer invloed uit te oefenen op de gevolgen én de oorzaken van overspanning. Maar het is van belang in welk stadium van overspanning u zit. Veel  mensen beginnen tegenwoordig aan een mindfulness-training, terwijl ze eigenlijk nog heel erg onrustig zijn. Het doen van lange meditaties kan dan heel frustrerend zijn. Massages zijn dan misschien een beter middel; of ademoefeningen.

Na de intake met stress-assessment (diverse metingen) bepalen we samen welke ontspanningsmethodiek bij jou de meeste kans heeft.

Vrijwel alle bewuste ontspanningsoefeningen die ik toepas kunt u terugvinden op mijn oefenwebsite  www.beweging.tv